Social media is enorm verslavend, dat is voor vele maar al te bekend. Echter is deze verslaving niet de enige mindere kant aan het hele verhaal. Bedrijven slaan gigantische hoeveelheden data op over hun gebruikers. Google weet waar jij gisterenavond heen bent gegaan, Instagram weet wat voor T-shirts je wilde kopen vorige week, en Facebook weet wat voor politieke voorkeur je hebt.
Dit op zich, is geen enorm probleem. Het kwaadaardige hieraan is dat veel mensen niet weten dat al deze data verzameld wordt. Hier "nee" tegen zeggen, kan al bijna niet meer. Je hebt onbewust een levenslang abonnement, waarbij je betaald met je data.
De Opt-out campagne is een geheel adaptief future concept die gebruikers de mogelijkheid biedt, deze datagathering tegen te gaan. Aan de hand van een posters en digiboards in openbare ruimte worden gebruikers naar de Opt-out app gehaald.
Deze app acteert als tussenpersoon van jouw data en de platvormen. Zo maakt de app data inzichtelijk dat apps van jou willen rondgeven, en brengt jou instaat dit te blokkeren. Zo zou jij bijvoorbeeld een melding kunnen krijgen wanneer jij door een kledingzaak loopt met: “Instagram weet door je google locatie, dat je opzoek bent naar oversized paarse t-shirts.” In de app krijg je de mogelijkheid om deze datatransfer te blokkeren. Ook krijg je overzichtelijk te zien welke apps dit nog meer proberen. Hierdoor bescherm jij jouw data en krijg je beeld van wat bedrijven nu echt van jou weten.
Bekijk hier de preview van de app:



